Villa tristeVilla Triste

Auteur: Lucretia Grindle
Pagina’s: 472
Uitgever: A.W. Bruna
Uitgebracht: juni 2012
ISBN: 978.90.229.9946.2

Bespreking:Boeken over de oorlog behoren vaak niet de meest aantrekkelijke literatuur. Ze zijn vaak voor de echte liefhebbers en bevatten dikwijls een ernstige zakelijke toon. Gelukkig zijn er ook schrijvers, die bepaalde gebeurtenissen uit de oorlog opeen meer populairder manier voor een breder publiek toegankelijk maken. Een groot voorbeeld van zo’n boek is natuurlijk “Het familieportret” van Jenna Blum. Maar ook Lucretia Grindle weet in dit opzicht heel goed de pen te hanteren. Dat blijkt uit haar boek “Villa Triste” dat voor de Nederlandse markt verschenen is bij uitgeverij Bruna.

In “Villa Triste” zijn heden en verleden onlosmakelijk met elkaar verbonden in een combinatie van geschiedschrijving en een thriller, want de gebeurtenissen tussen 1943 en 1945, die in dit boek beschreven worden, hebben werkelijk plaatsgevonden, terwijl de hedendaagse gebeurtenis –een moord- aan de fantasie van de auteur is ontsproten. Het uitgangspunt vormt het verhaal van twee Italiaanse zussen, de moedige Isabella en de wat angstige Caterina, die zich tijdens de oorlog aansluiten bij de partizanen om actief in het verzet te gaan tegen de Duitse bezetting.  Caterina staat op punt van trouwen als de oorlog uitbreekt en ze wordt verpleegster. Haar zus meldt zich bij de Partizanen en geleidelijk aan weet ze Caterina ook zo ver te krijgen dat ze meedoet. Maar hoewel Isabel trots is op haar zus voor wat ze doet voor haar vaderland, gaat Caterina zelf telkens gebukt onder schuldgevoelens. Ze beschrijft dat in haar dagboek dat vele jaren na de oorlog een belangrijke rol zal spelen bij het oplossen van een moordzaak. Wanneer politie -inspecteur Pallioti met die zaak belast wordt, krijgt hij een rood lederen boekje in handen, dat hem herinnert aan zijn moeder. Hij begrijpt de waarde van dit dagboek, omdat dit het verleden weer tot leven kan brengen. Vanaf dat moment is hij vastbesloten de zaak volledig op te lossen.

Lucretia Grindle wisselt het heden en het verleden op een mooie manier af, terwijl beide verhaallijnen goed te volgen blijven. Verdienste van de schrijfster is ook dat het verschil in die tijdvakken is terug te vinden in de schrijfstijl. De oude dagboekfragmenten onderscheiden zich qua verteltrant merkbaar van de thrillerachtige verhaallijn, die zich in het heden afspeelt.  “Villa Triste” wordt gepresenteerd als een thriller en wanneer het verhaal zich weer richt op inspecteur Pallioti, voldoet het ook volledig aan dit genre. Echter, het hele boek beschouwend is de thriller ondergeschikt aan het oorlogsverhaal. Wat duidelijk naar voren komt bij het lezen van dit boek is dat een oorlog een zekere mentaliteit verlangt, die vaak onmenselijk is, omdat er keuzes gemaakt moeten worden, die levensreddend zijn voor de één, maar ten koste gaan van een ander. Een houding, die in iedere oorlog en overal ter wereld terug te vinden is en niet specifiek geldt voor de Tweede Wereldoorlog of voor Italianen.  Italië vormt dan ook slechts het decor voor dit verhaal, zij het wel een bijzonder decor, omdat in “Villa Triste”de oorlog beleefd wordt door de ogen van twee vrouwelijke partizanen. Maar de lezer ervaart ook hoe de oorlog een sterke invloed heeft op de onderlinge familierelaties.

Grindle is een krachtige schrijfster. Het verhaal blijft boeien tot het einde toe en dat is mede te danken aan het feit dat de auteur iedere personage een geheel eigen karakter heeft meegegeven. Hierdoor is“Villa Triste” een boek dat zich moeilijk opzij laat leggen, als je er eenmaal in begonnen bent. Je wilt weten hoe het jouw favoriete personage vergaat.

Beoordeling: X X X X  Zeer goed