Auteur: Heather Morris
Boekvorm: paperback
Pagina’s: 321
Uitgeverij: HarperCollins
Uitgebracht: 2018
ISBN: 978.94.0270.051.0

Bespreking:Op zijn arm stond het nummer 32407. Op haar arm tatoeëerde hij het nummer 34902. Hun namen telden niet meer, ze waren slechts een nummer geworden. Alles wat eraan herinnerden dat ze mensen waren, moest verdwijnen. Maar de menselijke geest kan weerbarstig zijn. Zodanig dat onder de meest erbarmelijke omstandigheden de liefde nog kan bloeien. Dat is de kern van het boek ‘De tatoeëerder van Auschwitz. Het waargebeurde verhaal van de uitzonderlijke liefde tussen gevangenen 32407 en 34902.’ Geschreven door Heather Morris na gesprekken met Lale Sokolov, de man met het nummer 32407.

Het is april 1942 wanneer de jonge Lale uit Slowakije naar het kamp Auschwitz-Birkenau wordt afgevoerd. Enkele weken na aankomst wordt hij getroffen door tyfus. Pepan, een gevangene die al langer in het kamp zit, ontfermt zich over hem. Pepan is tatoeëerder, hij tatoeëert de nummers in de armen van de gedeporteerden direct na aankomst in het concentratiekamp. Zodra Lale aan de betere hand is, zorgt Pepan ervoor dat Lale zijn hulp wordt. Niet veel later is Pepan op mysterieuze wijze verdwenen en wordt Lale door de SS-leiding aangesteld tot de tatoeëerder van Auschwitz. Een taak die hij met tegenzin doet, maar die hem ook privileges verschaft. Hij ontvangt extra rantsoenen en ook heeft hij meer bewegingsvrijheid in het kamp. Op die manier slaagt hij erin om het leed als honger wat te verzachten voor de andere gevangenen onder zijn motto: als je er één redt, red je de wereld. Het leven in het concentratiekamp is echter zo ondragelijk dat Lale al snel beseft dat het kamp ‘een plek is, waar alleen de dood standhoudt’. Het wachten op dit onvermijdelijke moment maakt het leven onzeker en zinloos.

Als op een dag na binnenkomst van een nieuw transport een jonge vrouw aan zijn tafel verschijnt om getatoeëerd te worden, springt bij hem de vonk over. Vanaf dat moment is zij de strohalm, waaraan hij zich vastklampt om de hel te kunnen overleven. De liefde tussen hen bloeit op en op zijn beurt wordt hij het noodzakelijke houvast voor Gita Fuhrmannova. Het ultieme verlangen om voor altijd bij elkaar te zijn, helpt hen de zware ontberingen te doorstaan in de hoop dat bevrijding eens zal komen.

‘De tatoeëerder van Auschwitz’ ontstond na 3 jaar van intensieve gesprekken tussen Lale en de auteur Heather Morris, omdat Lale vond dat alle verhalen tot doel hebben dat de Holocaust nooit vergeten mag worden. Morris heeft dit bijzondere verhaal van Lale en Gita op ontroerende wijze beschreven en het is ook hun persoonlijke verhaal dat centraal staat in dit boek. De ernstige mensonterende gruwelheden en de praktijken van kamparts Mengele zijn zoveel mogelijk buiten dit boek gehouden, wat de werkelijkheid wel enigszins vertekent. Ondanks de ongecompliceerde schrijfstijl is dit boek toch de moeite waard, omdat het laat zien, waartoe mensen, gedreven door wilskracht, in staat zijn. Alle extreme pogingen om die mensen te vernederen tot zelfs voorbij de dierlijke status ten spijt.
‘De tatoeëerder van Auschwitz’ zal vooral jonge volwassenen aanspreken.

Beoordeling: X X X  goed