17 en 18 september 1944

Auteur: C.E.H.J.Verhoef
Boekvorm: paperback, zwart-wit illustraties
Pagina’s: 128
Uitgebracht: juli 2012
ISBN: 978.94.61530.166.7

Op het einde van de zomer, het is dan september 1944, werd Operatie Market Garden ingezet. Deze operatie is de geschiedenisboeken ingegaan als de Slag om Arnhem. Er vond echter tegelijkertijd ook een andere slag plaats: de slag om de Ginkelse Heide. Aangezien deze slag veel minder bekend is bij het grote publiek, schreef C.E.H.J.Verhoef er een boek over dat dit jaar zijn herdruk mag beleven:”De slag om de Ginkelse Heide. 17 en 18 september 1944”. Een uitgave van Aspekt.

Voor dit boek baseert Verhoef zich op de rapporten en verslagen van alle bij die strijd betrokken geallieerde en Duitse eenheden. “De slag om de Ginkelse Heide” is een gedetailleerde weergave van de strijd, vanaf de deelnemende legers, waaronder The King’s Own Scottish Borders (7 KOSB)en de 4de Parachutistenbrigade tot aan het verlaten van de Ginkelse Heide op 23 september. Evenals het geval was tijdens De Slag om Arnhem verliep ook deze missie niet helemaal voorspoedig. Dat viel deels te wijten aan de meningsverschillen tussen Eisenhower en Montgomery en deels aan de slechte communicatie. Ook waren de geallieerden te licht bewapend wat in hun nadeel zou uitpakken. De operatie bestond voor de geallieerden uit twee fasen. Aanvankelijk leek het er gunstig voor hen uit te zien. De Duitsers wisten niet precies waar de Engelsen zaten en uit hoeveel manschappen ze bestonden. Maar de tweede fase verliep beduidend minder goed. De Duitsers waren beter voorbereid. Zowel de vliegtuigen, die zorgden voor aanvoer van materiaal, als de parachutisten werden hevig beschoten. Vele mannen verloren daarbij het leven, al wordt er over de precieze aantallen nog altijd in het duister getast.

Ook bij deze slag, net als die bij Arnhem, speelt nog altijd de vraag over het nut ervan. Verhoef concludeert dat de mankracht aan geallieerde zijde dan wel versterkt werd, maar dat de droppings meer opgeleverd hadden, indien ze op een ander terrein hadden plaatsgevonden. Het was bekend dat de Duitsers de heide voor hun oefeningen gebruikten, daardoor konden ze snel handelen en het de geallieerden moeilijk maken. Bovendien waren de Duitsers beter en zwaarder bewapend. Dat op de Ginkelse Heide strijd geleverd zou moeten worden, viel daarom te verwachten. Verder was het rijdend materiaal niet binnen handbereik. De 4de Parachutistenbrigade moest te voet naar hun materiaal dat gedropt was nabij Wolfheze. “De slag om de Ginkelse Heide” is vooral een waardevol boek voor geïnteresseerden in de militaire geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog.