Auteur: Jeroen Wielaert
Boekvorm: paperback met illustraties
Pagina’s: 256
Uigeverij: A.W.Bruna
Uitgebracht: 2009
ISBN: 978.90.229.9668.3

Bespreking:  Ons land is rijk aan historische monumenten, die verhalen over onze culturele en religieuze verleden van eeuwen geleden. Waar men vaak minder bij stil staat zijn de monumenten en plekken, die dateren uit een recenter verleden, namelijk uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Veel van die plaatsen herbergen nog de herinneringen aan vijf jaar Duitse bezetting.  In de loop der jaren raakte Jeroen Wielaert door die plaatsen gefascineerd en het was deze fascinatie, die Wielaert ertoe bracht om deze bijzondere plekken te beschrijven in dit handige en mooi verzorgde boekje “Route ‘40-‘45”. Een nieuwe en tevens uitgebreidere versie van het eerder uitgegeven “Oorlogspad” en zoals de ondertitel al aangeeft: het is een reis langs het Nederlandse oorlogsverleden.

In de jaren 1940-1945 ontkwam ook Nederland niet aan de Duitse bezetting en door het hele land zijn daarvan nog sporen terug te vinden. Wat te denken van de resten van de kustverdediging, die deel uitmaakte van de Atlantikwall en die nog te zien zijn op Terschelling? Of Vierhouten, waar in het bos een verscholen dorp was gelegen, die over de honderd mensen een schuilplaats bood? Of de kelderruimte in de Spuistraat in Amsterdam, waar Marten Toonder zijn studio had en waar hij zowel zijn strip Tom Poes tekende als persoonsbewijzen vervalste? Zeker niet minder  fascinerend is de geschiedenis van Het Witte Huis in Rotterdam dat fier overeind bleef staan ondanks de bombardementen. Natuurlijk zijn ook de bekende plekken niet vergeten, zoals de Biesbosch of de Grebbeberg.  Deze en meer plekken komen in ”Route ’40-’45 “ aan de orde en daarmee blinkt dit boek uit in diversiteit. Allerlei plekken komen aan de orde. De schuilplaatsen van onderduikers krijgen evenveel aandacht als de plaatsen, waar hevige strijd geleverd is. Dat geldt evenzeer voor de locaties, die nog herinneren aan de Jodenvervolging, zoals de kampen en theater Desmet in Amsterdam.  De  meesten van deze  bijzondere monumenten bestaan nog steeds, al hebben ze in de loop van de tijd veelal een andere functie gekregen en van sommige plekken is, spijtig genoeg, niets meer over.

Jeroen Wielaert is niet alleen journalist, maar ook verslaggever voor Radio 1, onder meer tijdens de Tour de France. Zijn reiservaring komt dan ook ten goede aan dit boek. In prettige en vlotte stijl -soms iets te bondig helaas- beschrijft Wielaert de geschiedenissen, die verscholen zitten achter de plekken die hij bezocht heeft. Een aantal verhalen zijn ontroerend, anderen zijn grappig, maar boeiend zijn ze allemaal. Daarmee is “Route ’40-‘45” echter niet een specifieke tourgids geworden, hoewel het boekje zeer geschikt is om inde hand meegenomen te worden op ontdekkingstocht door Nederland. Ook voor de minder reislustige mens is het een zeer leerzaam boek dat mede door de overwegend kleurenfoto’s een hele andere kijk geeft op ons kleine maar interessante land.

Met een voorwoord van Geert Mak.

Beoordeling:  X X X X zeer goed.